Hur man startar upp en online butik đŸ’»

Vuxit upp som en “Gen-Z” sĂ„ har jag varit vĂ€ldigt bekant med online vĂ€rlden redan frĂ„n start, vi föddes nĂ€stan med smartphones i hĂ€nderna. Det finns vĂ€ldigt mycket vackert samt molnigt med internet och jag skulle vilja dela med mig nĂ„got till dig som vill ta nytta av det vackra med internet. Att kunna driva ett onlineföretag. Det hĂ€r Ă€r till dig som gĂ„r runt med tanken om att en dag kunna ha din egna framgĂ„ngsrika e-handel!

1. Hitta ditt specialomrÄde

För att starta ett framgÄngsrikt onlineföretag mÄste du hitta rÀtt nisch. Vilket Àr ditt expertomrÄde? Vilken sÀljbar kunskap eller fÀrdighet besitter du pÄ? Var passar dessa kunskaper pÄ marknaden? Vilken typ av produkter vill du sÀlja?

Du bör ha en kÀnsla för vilken typ av verksamhet du kommer att driva, sÄ börja med att undersöka marknaden. Titta pÄ andra företag i din sektor och se vad de gör rÀtt eller fel. NÀr du tittar pÄ ett exempel pÄ ett sÀrskilt framgÄngsrikt e-handelsföretag i din bransch, frÄga dig sjÀlv:

Hur nÄr de kunderna?

Vad tilltalar de dig genom deras hemsida?

Vad Àr deras affÀrsmodell?

NÄgra logistiska frÄgor du behöver svara pÄ nÀr du hittar din nisch inkluderar:

Är din produkt fysisk eller digital? BestĂ€m vilken typ av produkter du vill sĂ€lja.

Om det Àr en digital produkt, hur ska du köpa den?

Klarar du produktionen sjÀlv, eller behöver du hjÀlp?

Kommer du att basera din verksamhet pÄ engÄngsbestÀllningar, paket eller en prenumerationsmodell?

FÄ sÄ mÄnga affÀrsidéer du kan, eftersom e-handelsmarknaden har upplevt en sÄ snabb tillvÀxt pÄ senaste sÄ du kommer att möta mycket konkurrens. Du bör fundera seriöst pÄ vad som skiljer dig och ditt företag Ät innan du startar ditt e-handelsföretag frÄn början.

Om du har expertis som Àr efterfrÄgad, dra nytta av det. Om du till exempel har flera Ärs erfarenhet av att skriva frilans, starta en blogg för att skriva om den fÀrdigheten och etablera dig som en tankeledare i branschen. Du kan anvÀnda din e-handelsbutik för att erbjuda redigeringstjÀnster, print on demand eller betalda onlinekurser inom ditt expertomrÄde.

2. Gör din research

Hitta de bĂ€sta konkurrenterna inom ditt omrĂ„de och gör lite research om deras historia och affĂ€rsmodeller, och fĂ„ produktidĂ©er genom att undersöka trendiga produkter. 

FrÄga dig sjÀlv vad de gör som du kan efterlikna. Ta reda pÄ vad mÀnniskor letar efter i din bransch eller nisch och ta reda pÄ hur du kan tillhandahÄlla det pÄ ditt egna speciella sÀtt.

Du mÄste ocksÄ identifiera hindren för intrÀde inom ditt omrÄde och hur du kan övervinna dem. Behöver du exempelvis investera i annonser? Behöver du ett e-handelsprogram? Betala för dyr fotoutrustning eller designprogramvara? Om svaret Àr ja och du inte nödvÀndigtvis har pengarna till det, vilka lösningar har du dÄ? Vad kan du göra med det du har? Det Àr okej att börja smÄtt och enkelt nÀr du startar ett e-handelsföretag.

Identifiera eventuella luckor pĂ„ marknaden som du tror att din produkt eller tjĂ€nst kan fylla. Även om du tillhandahĂ„ller nĂ„got som redan finns, bli inte avskrĂ€ckt. Försök bara tillhandahĂ„lla det pĂ„ ett sĂ€tt som ingen annan kan.

NĂ€r du har identifierat din plats pĂ„ marknaden och vilket vĂ€rde du kommer att tillföra kunden, övervĂ€g att genomföra en SWOT-analys – som stĂ„r för styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Detta kan hjĂ€lpa dig att identifiera potentiella hinder och planera för framtiden för din e-handelsverksamhet.

Styrkor och svagheter Àr vanligtvis saker du kan kontrollera, sÄsom:

Företagskultur

Ditt rykte

Din kundbas

Geografi

Partnerskap

Immateriella rÀttigheter

TillgÄngar

Möjligheter och hot, Ä andra sidan, Àr saker du inte kan kontrollera helt men som du kan planera för, som:

förordning

Vilka leverantörer som finns pÄ din marknad

Dina konkurrenter

Ekonomin

Marknadsstorlek

Marknadstrender

Luckor i finansieringen

3. VĂ€lj din produkt och marknad

Det finns flera beprövade strategier du kan anvÀnda för att vÀlja din första lönsamma e-handelsprodukt. Du kan lösa en vanlig smÀrtpunkt pÄ marknaden, vÀdja till en liten nischmarknad som hobbyister, eller luta dig in i din egna personliga passion. AnvÀnd dessa strategier för att hitta den perfekta produkten eller tjÀnsten att sÀlja.

Brainstorma produkter du kan sÀlja!

NÀr du kommer med din produkt, tÀnk pÄ din personliga upplevelse. Har du arbetat i en viss bransch som ger dig insikt som andra inte besitter pÄ?

Om du Ă€r bra pĂ„ att upptĂ€cka trender, fĂ„ det att kunna ta ett beslut. Finns det en öppning pĂ„ marknaden för nĂ„got som folk kommer att behöva snart baserat pĂ„ trender i din bransch? 

Att kÀnna igen en relevant trend kan göra dig till en ledare pÄ marknaden tidigt.

Det Ă€r dock viktigt att notera att trender och “modeflugor” Ă€r tvĂ„ olika saker. En modefluga Ă€r nĂ„got som upplever en tillfĂ€llig ökning i popularitet pĂ„ grund av sin nyhet. Att bygga ditt företag kring en modefluga kommer med största sannolikhet att innebĂ€ra att efterfrĂ„gan försvinner nĂ€r hypen tystnar.

En trend dÀremot Àr nÄgot som fyller ett befintligt behov pÄ ett nytt sÀtt. Eftersom de uppfyller ett befintligt behov Àr de inte nÄgot som folk sannolikt kommer att bli uttrÄkade av snabbt. Modeflugor kan utgöra en bra marknadsföringsmöjlighet för e-handels vÀrlden, men trender har mer uthÄllighet.

Du kan se trender genom att:

Lyssna, lyssna och lyssna. HÀng med pÄ delar av sociala medier dÀr andra i din bransch gör inlÀgg eller dÀr din mÄlgrupp spenderar tid, och se vad de sÀger. Att blÀddra i trendiga hashtags eller anvÀnda sociala lyssningsverktyg för att samla in data över tid kan ocksÄ ge vÀrdefulla insikter.

Att följa söktrender Àr ett pluss. Google Trender Àr ett bra stÀlle att se vilka trendiga produkter mÀnniskor söker efter. Den kan ocksÄ berÀtta vilka nyckelord som anvÀnds oftast i sökningar och vilka problem som folk ofta försöker lösa.

Surfa pÄ e-handelswebbplatser exempelvis. Sidor som Trend Hunter eller diverse subreddits för din nisch kan leda dig till att utveckla trender innan de blir stora.

Kundrecensioner ger ocksÄ en mÀngd data om vad dina potentiella köpare förvÀntar sig av en produkt. BlÀddra igenom recensioner av produkter som liknar den du har i Ätanke och se vad folk sÀger saknas. Det Àr en stor resurs för att fÄ nya produktidéer. Om du kan, införliva det i din produkt eller tjÀnst. Att tillgodose ett otillfredsstÀllt behov Àr ett bra sÀtt att differentiera din produkt pÄ en trÄng marknad.

NĂ€r du undersöker sökord, se till att du tittar utanför Google. Även om Google Ă€r den sökmotor som de flesta anvĂ€nder, sĂ„ har onlinemarknadsplatser som Amazon och eBay sina egna sökfunktioner ocksĂ„.

Om du funderar pĂ„ att sĂ€lja en produkt, skriv in produktnamnet pĂ„ dessa webbplatser och se vilka sökord som dyker upp. SĂ€g att du sĂ€ljer badbollar. Om du skriver in det i Amazons sökfĂ€lt visas exempelvis föreslagna söktermer som ”badbollar” och ”badbollar i olika storlekar.” Dessa resultat kan ge dig en uppfattning om vad folk letar efter i den produkten.

Hitta sedan din marknad

NĂ€r du ska samla in produktinformation, studera din marknad. Vem Ă€r din idealkund? Vilka egenskaper har de? Det Ă€r hĂ€r det Ă€r anvĂ€ndbart att skapa “kundpersonas”.

Personas Àr fiktiva versioner av dina idealkunder som lÄter dig försöka förutsÀga hur de kommer att bete sig. Du kan skapa en bild av den person du tror skulle vara bÀst betjÀnad av din produkt eller tjÀnst, och sedan ta reda pÄ hur du tilltalar den personen.

Du kan stÀlla frÄgor sÄsom:

Hur gammal Àr personen?

Vart bor dem?

Hur mycket pengar tjÀnar de?

Vilka orsaker spelar roll för dem?

DÀrifrÄn kan du se för dig sjÀlv var de sannolikt Àr online och vilka meddelanden de sannolikt kommer att svara pÄ. Den informationen hjÀlper dig att marknadsföra din produkt effektivt nÀr det Àr dags att lansera din e-handelsbutik.

4. Validera din produkt

Nu nÀr du har utvecklat en idé för din produkt och du vet vem du vill sÀlja den till, mÄste du ta reda pÄ om du faktiskt kan genomföra din idé. Med andra ord mÄste du se om ditt företag kommer att vara lönsamt.

Du kan anvÀnda flera kriterier för att utvÀrdera din produkts lönsamhet. UtvÀrderingskriterier kan delas upp i tvÄ huvudkategorier: marknadsbaserade och produktbaserade kriterier.

Först marknadsbaserade kriterier

Dessa Àr marknadsfaktorer som kommer att pÄverka din produkt och affÀrsmodell. Du vill gÀrna se efter:

Marknadens storlek och efterfrÄgan pÄ din produkt/tjÀnst

Vilka dina konkurrenter Àr

Är detta en trend, modefluga, en vĂ€xande marknad eller en platt marknad

Huruvida kunder kommer att kunna fÄ denna produkt/tjÀnst lokalt

Vilka dina mÄlkunder Àr

Sedan produktbaserade kriterier

NĂ€r du har en uppfattning om vart marknaden Ă€r pĂ„vĂ€g och vem du ska marknadsföra till, kan du gĂ„ vidare till nĂ€sta uppsĂ€ttning av kriterier. 

DÄ bör du undersöka:

Ditt potentiella försÀljningspris

Den potentiella uppmÀrkningen för din produkt eller tjÀnst

Hur mÄnga typer eller stilar av produkter du kommer att kunna att ha i lager

Om du kommer att erbjuda ett abonnemang

Storleken, vikten och hÄllbarheten pÄ din produkt, om du sÀljer nÄgot fysiskt sÄklart

Om du sannolikt kommer att uppleva sÀsongsbetonade köpfluktuationer

Om din produkt eller tjÀnst löser en smÀrtpunkt eller tjÀnar en passion

Om din produkt Àr en förbruknings-, engÄngs- eller fÀrskvara

Se över eventuella regler eller restriktioner kring din produkt

Analysera dina resultat

Att titta pĂ„ marknaden och produktbaserade kriterier kan ge dig en uppfattning om hur mycket det kommer att kosta dig att fĂ„ igĂ„ng din onlineverksamhet. 

Till exempel, om vi sÀger att du sÀljer en fysisk produkt och priset Àr lÄgt, sÄ mÄste du sÀlja fler av dem för att göra vinst Àn nÄgot med en högre premie.

Digitala produkter Àr dock billigare att skapa och kan prissÀttas mer beroende pÄ vilket vÀrde de ger. Det kan göra dem till ett bÀttre alternativ för en smÄföretagare eller en soloentreprenör som precis har börjat sin resa.

Dessa kriterier kan ge dig en god uppfattning om din produkts eller tjÀnsts potential och hjÀlpa dig att undvika vanliga misstag pÄ din nischmarknad. Om du, efter att ha undersökt alla dessa faktorer, har faststÀllt att det finns potential i marknaden för din produkt, kan du dÄ gÄ vidare till att sÀkra andra aspekter av ditt företag.

5. BestÀm hur du ska fÄ din produkt

Om du sÀljer en fysisk produkt mÄste du hitta en modell för att fÄ den och skicka bestÀllningar till dina kunder. Det finns nÄgra modeller du kan utforska hÀr:

Skapa produkten

Du tillverkar produkten sjÀlv, för hand, och tar den ut till kunden. Detta Àr ett mycket fördelaktigt alternativ om din produkt Àr nÄgot du kan fÄ ingredienserna till och göra billigt, som hemgjord tvÄl eller keramik. Du mÄste köpa ingredienser i mindre partier för att börja och din vinstmarginal skulle bli mindre. Men du kan ocksÄ kontrollera kostnaden och risken, sedan skala upp nÀr du har mer resurser.

FÄ nÄgon som kan tillverka produkten

Om din produkt Ă€r nĂ„got du inte har expertis eller verktyg för att kunna skapa sjĂ€lv, kan du samarbeta med en tillverkare. Det hĂ€r alternativet Ă€r bara vettigt om du har en produkt som du planerar att sĂ€lja i stort antal, eftersom tillverkare krĂ€ver vanligtvis att du bestĂ€ller i ”bulk”. Du mĂ„ste kunna tĂ€cka kostnaderna för de stora bestĂ€llningarna om du tar den hĂ€r vĂ€gen.

Köp en grossist och sÀlj den vidare

Det hÀr alternativet kommer att innebÀra att du köper kommersiella eller oberoende versioner av din önskade produkt och sÀljer dem genom din butik med en uppmÀrkning. Du har inte mycket kontroll över prissÀttningen hÀr, eftersom tillverkaren anger priset för inköpet och marknaden anger priset. Marginalerna för att sÀlja grossistprodukter Àr cirka 50 %, sÄ om du skulle köpa en produkt för 8 USD per enhet skulle du vanligtvis behöva sÀlja den för 16 USD.

Börja dropshippa

Ett bra alternativ om du inte vill ta itu med att bÀra inventering sjÀlv, sÄ innebÀr dropshipping att samarbeta med ett annat företag som skulle skicka din produkt Ät dig efter att nÄgon bestÀllt den. Eftersom det inte finns nÄgon startkostnad för att göra produkten pÄ din sida Àr din marginal bara cirka 20%. Du listar exempelvis produkten pÄ din webbplats och din dropshipping-partner skulle uppfylla sjÀlva bestÀllningen Ät dig.

Erbjud det digitalt

BlogginlĂ€gg, mallar, onlinevideokurser, tips och resurser – allt som folk kan ladda ner har ett potential att bli en produkt. Digitala produkter kan ocksĂ„ vara en tjĂ€nst som skrivande, terapi eller design.

Digitala nedladdningar eller tjÀnster Àr bekvÀmt för kunder och, beroende pÄ vad du sÀljer, har de vanligtvis ocksÄ en lÄg omkostnad. Att erbjuda produkter digitalt Àr ett bra alternativ om du precis har börjat. Var inte rÀdd för att experimentera med olika saker tills du hittar den produkt som Àr rÀtt för just ditt företag.

6. Skriv din affÀrsplan

Du behöver en sÄ kallad road map att kunna följa för att hÄlla ditt företag pÄ rÀtt spÄr. NÀr du vÀl har bestÀmt dig för alla grunderna sÄ kan en affÀrsplan som du kan skriva hjÀlpa dig att sÀtta upp mÄl och komma in pÄ ytterligare detaljer om vad du faktiskt behöver för att driva ditt företag och nÄ dina kunder.

Om du ska försöka ta ett företagslÄn kommer lÄngivare och investerare att krÀva att du har en affÀrsplan. Se till att du gör din plan sÄ noggrann och professionell som möjligt.

Din affÀrsplan bör innehÄlla av:

Vad ditt företag Àr

Vad du sÀljer

Hur ditt företag kommer att tjÀna pengar

En lista över anstÀllda och ledande befattningshavare

Hur du fÄr finansiering

Din verksamhetsmodell

Ha din avsedda mÄlgrupp i Ätanke nÀr du utvecklar din plan. Om det exempelvis Àr investerare, se dÄ till att de kan se att du vet vad du gör. Om det Àr mÀnniskor du ska anstÀlla för att arbeta pÄ ditt företag, se dÄ till att de kan se dina vÀrderingar och hur de kommer att behandlas.

Konturen för din affÀrsplan ska ungefÀr se ut sÄ hÀr, frÄn början till slut:

Sammanfattning

Företagsöversikt

Marknadsanalys

Produkter och tjÀnster

Marknadsplan

Logistik och driftplan

Finansiell plan

Om du vill ha nÄgot mer detaljerat till att börja med Àr det enkelt att hitta gratis mallar för affÀrsplaner online.

Det viktigaste Àr att veta vad ditt mÄl Àr nÀr du skriver din plan. Det kommer att se annorlunda ut om du skriver en affÀrsplan för att sÀkra startup pengar Àn om du skulle beskriva verksamheten för dig sjÀlv genom en affÀrsplan.

Se till att du hÄller din ton konsekvent genom hela dokumentet. Det bÀsta sÀttet att sÀkerstÀlla detta Àr att lÄta en person skriva det hela dokumentet, eller sÄ kan du se till att du har tid att redigera dokumentet noggrant innan du skickar det till nÄgon utanför ditt företag.

Slutligen, hÄll din affÀrsplan kort och rakt pÄ sak. Det bör vara max 10 till 20 sidor. Du vill se till att den Àr tillrÀckligt lÄng för att förmedla relevant information utan att slösa nÄgons tid.

7. VÀlj ditt företagsnamn och din juridiska struktur

Att namnge din butik Àr en av de mer utmanande aspekterna av att starta ett e-handelsföretag. Du mÄste komma pÄ nÄgot som fÄngar ögat, beskriver ditt varumÀrke och som inte redan har tagits av nÄgon annan.

Du kan vanligtvis söka efter företagsnamn tillgÀngligt genom exempelvis allabolag.se.

Ett bra företagsnamn kommer omedelbart att skapa en ton för din butik. Vi tar ett snabbt exempel. SĂ€g att en restaurang heter “Hottest Chicken Wings”. Genast sĂ€ger namnet dig att detta företag Ă€r till för mĂ€nniskor som vill ha de hetaste kycklingvingarna man kan betala för. Namnet spelar in i företagets stĂ€mplade varumĂ€rke, och sjĂ€lva produkten Ă€r inriktad till den typ av konsument som dras till just den estetiken.

NÀr det gÀller att skapa ditt företagsnamn, kom ihÄg dock att:

HĂ„lla det enkelt

SÀrskilj dig sjÀlv

Bli kreativ

Var originell

AnvĂ€nd en “företagsnamnsgenerator” för att hjĂ€lpa dig med idĂ©er för att komma pĂ„ ett catchigt namn. NĂ€r du vĂ€l har kommit pĂ„ ditt namn och sett till att ingen annan anvĂ€nder det, vill du registrera det som en onlinedomĂ€n. Du kommer att anvĂ€nda ditt domĂ€nnamn för att bygga din onlinebutik och ditt varumĂ€rke, vilket gör det enkelt för mĂ€nniskor att hitta dig online.

Du kommer ocksÄ att anvÀnda ditt företagsnamn nÀr du registrerar ditt företag. Hur du vÀljer att registrera dig kommer att pÄverka dig juridiskt och ekonomiskt pÄ vÀgen, sÄ det Àr vÀrt att göra lite research pÄ den banan ocksÄ för att avgöra vilken typ av juridisk struktur som Àr rÀtt för just dig.

Om du kan, rÄdfrÄga en advokat eller en annan juridisk expert för att avgöra hur du ska gÄ tillvÀga pÄ denna bana, det Àr starkt rekommenderat.

8. Skapa din online verksamhet

Nu nÀr du Àr redo att lansera Àr det dags att vÀlja en plattform och bygga din onlinebutik. Det finns mÄnga e-handelsplattformar dÀr ute att vÀlja mellan, sÄ du vill se vilken som passar dina behov bÀst.

E-handelsplattformar finns i olika typer med olika inbyggda funktioner och tillÀgg.

Det kan vara frestande att börja med den billigaste webbplatsbyggaren. Men nackdelen Àr att du kan behöva migrera din e-handelssida senare, vilket Àr en extra komplexitet. TÀnk lÄngsiktigt, Àven om du bygger din första iteration.

NÀr du analyserar olika alternativ, frÄga dig sjÀlv:

Hur mÄnga produkter du planerar att sÀlja?

Vilka funktioner behöver du?

E-handels-byggare kan förenkla din butiks struktur och hantering omkring den. För att göra det optimala valet, övervÀg dina affÀrsmÄl, verksamhetsmodell och vertikal, samt tekniska krav för din butik.

NÀsta steg Àr att utvÀrdera nÄgra av de mest populÀra onlinebutiksbyggarna, sÄ som:

BigCommerce.

Shopify.

Adobe Magento.

WooCommerce.

Wix.

Webbplatsdesign Àr en komplex, men en kritisk aspekt av att lansera din onlinebutik. Fel design eller mall som anvÀnds kan alienera eller distrahera dina kunder, minska försÀljningen och begrÀnsa din butikstillvÀxt.

NÀr du designar din butik kan följande frÄgor hjÀlpa dig att avgöra hur din webbplats ska se ut:

Vilken stil passar ditt varumÀrke?

Hur vill du att kunderna ska navigera pÄ din webbplats?

Vilka funktioner vill/behöver du att din butik ska ha?

Kom dock ihÄg, din hemsida ska alltid vara anvÀndarvÀnlig, sÄ överkomplicera den inte!

9. Marknadsför ditt nya företag

NÀr allt Àr planerat och konfigurerat Àr det Àntligen dags att berÀtta för vÀrlden om ditt nya företag och börja sÀlja dina produkter. Din forskning om din mÄlgrupp bör ge dig en uppfattning om var du kommer att visa dina annonser och vilket innehÄll du kommer att skapa nu nÀr du Àr redo att ta in kunder.

Var inte rÀdd för att anvÀnda flera kanaler för att marknadsföra till din kundbas. Om du har en blogg kan du marknadsföra den pÄ flera sociala medier. LÀgg ut innehÄll som Àr relevant för din nisch pÄ Twitter, Instagram eller YouTube. Prova olika taktiker i din marknadsföringsstrategi, som Instagram-marknadsföring eller samarbeta med affiliate-marknadsförare. AnvÀnd leveransbara landsningssidor som gör det enkelt för mÀnniskor att köpa dina produkter.

Du vill ocksÄ bygga din webbutikssida med avsikten att fÄ in nya potentiella kunder. Var omtÀnksam om din sidkopia, produktbeskrivning och se till att den följer gÀllande SEO-standarder. Se till att din webbplats Àr enkel och lÀtt att navigera sig genom.

Om du kan, sÄ rekommenderar jag att investera i en plattform för kundrelationshantering (CRM) för att hantera dina marknadsföringsinsatser. Detta marknadsföringsverktyg kan samla in detaljerad information om din kunds demografi, preferenser och beteenden för att hjÀlpa dig att fÄ rÀtt budskap till rÀtt personer vid rÀtt tidpunkt och öka konverteringsfrekvensen.

Skapa en e-postlista och kom igÄng med Mailchimp exempelvis, sÄ att du kan ha en bas av personer som du vet Àr intresserade av din produkt. Du kommer att ha en direkt kommunikationslinje för att skicka dem framtida erbjudanden, rabatter och kampanjer. Dessutom Àr det ett bra sÀtt för dem att skicka feedback till dig om din produkt eller tjÀnst efter att de har köpt.

Mycket gÄr Ät till att starta en onlinebutik och jag skulle sÄklart kunna nÀmna fler aspekter som kan fÄ en online verksamhet nÄ nÀsta nivÄ. Processen kan verka skrÀmmande, men du kan fÄ det att hÀnda! Nu vet du grunderna. Arbeta igenom allt, steg för steg och oroa dig inte för att göra saker perfekt pÄ direkten. LÀr dig genom att agera och anpassa dig efter det. Med lite tid och övning kommer du att ha ett framgÄngsrikt e-handelsföretag som du kommer kunna vara stolt över.

Artsiom, Founder & CEO pÄ LeadBy